Nieuw onthaal Stashuis Wervik

Het is de bedoeling een praktisch centraal onthaal te creëren waar iedereen makkelijk zijn weg vindt. Vandaag is dat namelijk helemaal niet het geval. “Integendeel. Zo is er slechts plaats voor één bediende. Daarenboven kan je nu enkel binnen tijdens de openingsuren van het stadhuis. Als je dan een afspraak hebt, dan moet je een hele regeling treffen”, legt burgemeester Youro Casier (sp.a) uit.

“Vooral zaken die je in één minuutje kunt klaren. Denk maar aan de verkoop van restafvalzakken, inname van het openbaar domein aanvragen of enkele attesten opvragen”, aldus burgemeester Casier. “Zowel in de voor- als namiddag is het onthaal gewoon open. Je meldt je aan en je krijgt meteen mee wat je vraagt.”

Digitaal loket

Schepen Philippe Deleu (N-VA) licht de verbouwingswerken voor een nieuw onthaal toe: “Er komt ook een digitaal loket, met twee laptops.
Het is de bedoeling dat bezoekers zoveel mogelijk via dit medium werken. Behalve voor complexere zaken, zoals de aangifte van een huwelijk bijvoorbeeld.
Op de plaats waar momenteel het onthaal is komt ook een vergaderzaaltje waar minder mobiele mensen een gesprek kunnen hebben met de burgemeester of andere diensten.
De stad raadt aan een afspraak te maken, zo ben je zeker dat de bevoegde dienst niet bezet is”.

Nieuw onthaal Stadhuis Wervik

“In het voormalige bureel van de dienst burgerlijke stand in het stadhuis te Wervik – gelegen nabij de huidige ingang (kant Ooievaarsstraat) – zal er een nieuw centraal onthaal worden ingericht.
Binnen deze ruimte zullen er meerdere personeelsleden worden tewerkgesteld, die zullen instaan voor het persoonlijk en telefonisch onthaal.
Daarnaast zullen ze een aantal administratieve taken uitvoeren. Deze dienst zal ook toegankelijk zijn gedurende bepaalde niet-openingsuren van de overige stadsdiensten.
Voor de aanpassing van de inkom/onthaal van het stadhuis te Wervik werd er een bestek opgemaakt.
De kostenraming bedraagt € 106.991,58, inclusief 21 % BTW (exclusief vast meubilair). De opdracht zou worden gegund via open aanbesteding.”

Nieuw onthaal Stadhuis

“De ingang blijft via de Ooievaarstraat, enkel de linkerdeur gaat dicht en daar wordt een doorgang gemaakt via de huidige buitenmuur naar het nieuwe onthaal.
Op die plaats, waar ook het bureau van de burgerlijke stand is, komt het uitgebreide onthaal. De werken starten begin 2018 en kosten 108.000 euro.
Diverse schepenen en personeelsleden hebben hun inbreng kunnen doen over de inrichting van het nieuwe onthaal.
De affiches aan het venster bij de ingang van het stadhuis worden vervangen door 2 elektronische schermen, waar de aankondiging van activiteiten van verenigingen zal op te zien zijn in de wachtzaal van het nieuwe onthaal.“

Historisch glas

Waar nu voorbij de inkom de doorgang is naar het onthaal, wordt deze dichtgemaakt met een glasraam van de toenmalige brouwerij de Ooievaar die daar vroeger was gevestigd.
“Het historisch glasraam zal dan ook volledig tot zijn recht komen”, besluit Philippe Deleu.’

Bron: Filip Van Loo